TLD står for Top Level Domain. Det er altså et domæne på øverste niveau. Det drejer sig om det, du taster ind i browseren for at se en hjemmeside. TLD er det, der står efter det sidste punktum. Altså f. eks. .com eller .dk.
Når en computer skal læse en internetadresse, så starter den bagfra. Den læser altså fx .dk først. Derefter læser den det, der står før punktummet. Den kan så læse videre i næste niveau, hvis der er flere. Så en hjemmeside, der hedder hej.verden.dk, har tre niveauer - .dk, .verden og hej.
Dit valg har stor betydning
Når du køber et domæne, så vælger du første og andet niveau. Du køber fx domænet verden.dk. Du kan senere tilføje flere niveauer, men det er ikke alle, der gør det.
Du tager en beslutning, når du køber et domæne. Den beslutning er vigtig. Det har stor betydning, hvad du vælger til både første og andet niveau af dit domæne. Det kan være afgørende for, hvor mange besøgende din hjemmeside får.
Dit valg af TLD påvirker ikke SEO. Det kan dog godt påvirke, hvor mange besøgende du får på hjemmesiden. Her spiller tillid og mistillid blandt andet ind. Mange mennesker er vant til .dk og .com, og dem har de tiltro til. Ser de en hjemmeside, der ser sådan ud, klikker de sig gerne ind på den. Har en hjemmeside en anden TLD, kan folk blive mistroiske og holde sig væk.
Mange at vælge imellem
Der er en lang række af TLD’er at vælge imellem. Du har bestemt muligheder, når du skal vælge TLD.
Der er f. eks.:
- .com
- .dk
- .info
- .org
- .net
- .eu
Og der er mange flere. Listen er lang. Nogle af dem er meget udbredte, mens andre ikke bruges ret meget.
Vælger du en meget udbredt TLD, kan det betyde, at dine kunder har nemmere ved at huske din internetadresse. Det vil betyde, at du får flere besøg på hjemmesiden. Der kan dog være tilfælde, hvor det giver mest mening at vælge en af de mindre brugte endelser.
TLD og lande
I Danmark vælger mange at have en hjemmeside, der ender på .dk. Det fortæller, at hjemmesiden er dansk og hører til i Danmark. Man kan forvente dansk indhold på den, og man kan forvente, at den ejes af en dansker. Det er der ingen garanti for, men mange danske virksomheder vælger .dk for at vise, at de er danske.
Andre lande har andre endelser, og i Tyskland vælger mange .de, mens det i England er .uk.
Det er muligt, at det giver mening for dig at vælge .dk til din virksomheds hjemmeside. Vil du gerne skalere og bevæge dig ind på det internationale marked i fremtiden, bør du dog overveje det en ekstra gang.
Find dit domæne hos os
Her hos os kan du søge efter ledige domæner og finde dit nye domæne. Du indtaster bare andet niveau i vores søgebjælke, og så foreslår vi dig en række forskellige TLD’er. Husk at overveje grundigt, hvilken TLD du vælger.