Undrer du dig over, hvad et subdomæne er, så kan du få en forklaring her. Det kan være en god idé også at læse vores forklaring om TLD. Her kan du læse om, at hjemmesider har flere niveauer. De læses bagfra, så .dk er et eksempel på det højeste niveau.
Under det højeste niveau kan der i princippet ligge flere niveauer. Mange hjemmesider har dog kun ét niveau derunder, så de f. eks. hedder minforretning.dk. Et subdomæne er, når din hjemmeside har endnu et niveau derunder. En udbredt brug af det er, når man har en shop på sin hjemmeside og lægger den på et subdomæne. Så kan det hedde shop.minforretning.dk.
To i én
På et subdomæne kan du have en anden hjemmeside, end du har på dit hoveddomæne. Du kan altså have en præsenterende hjemmeside, der fortæller om din forretning, og så kan den egentlige shop ligge på et subdomæne.
Du kan slå dig løs med subdomæner og have så mange af dem, som du har lyst til. I teorien kan du have et hoveddomæne og 100 subdomæner. Det er dog værd lige at tænke på brugervenlighed og vedligeholdelse. Dine besøgende skal jonglere 101 hjemmesideadresser, og du skal selv vedligeholde dem alle. Nogle gange kan et enkelt subdomæne være smart, men 100 er nok i overkanten.
Oprettelse
Du opretter selv et subdomæne der, hvor du administrerer dit hoveddomæne. Det tager ikke lang tid at oprette det, men derefter skal der fyldes indhold på dit subdomæne. Det tager lige så lang tid som at lave en ny hjemmeside, for indholdsmæssigt er det en ny hjemmeside.
Som allerede nævnt, kan du oprette mange subdomæner. Men tænk dig om. Du får mere arbejde ved det. Derudover kan det også forvirre dine besøgende, hvis der er for mange adresser at jonglere med.
Skab orden
Har du en stor og uoverskuelig hjemmeside, kan et subdomæne give orden. Har du flere forskellige hjemmesider på forskellige domæner, kan subdomæner samle dem. Det kan altså give orden og overblik at bruge subdomæner.
Hvis der er noget, der ikke helt passer sammen på din hjemmeside, kan du dele den op med et subdomæne. Har du f.eks. to grene i din virksomhed, så kan du have en hjemmeside, der præsenterer virksomheden samlet. Herunder kan du så have et subdomæne til hver gren i virksomheden. Det er en mulighed at gøre det på den måde, men det er selvfølgelig op til dig selv.
Sikkerhed
Du kan ikke bruge en opdeling med subdomæner som en sikkerhedsforanstaltning. Det giver dig reelt ikke større sikkerhed med et subdomæne. Vil du forbedre sikkerheden på din hjemmeside, er der mange andre ting, du kan gøre. Der kan være svage punkter på både din hjemmeside, i din mailhåndtering og i dit daglige arbejde med filer og data.
Vi hjælper dig gerne med sikkerheden. Har du ikke engang et domæne endnu, kan vi også hjælpe dig med det. Så kan du nå at tænke sikkerheden ind lige fra starten.