Du har med garanti hørt om Google! Ellers har du været meget god til at leve under en sten, og så er det underligt, at du kan læse det her.
Men måske har du undret dig over deres navn? Det er et underligt ord, de har valgt. Det er i hvert fald ens første tanke. Men der ligger en forklaring bag.
Navnet har at gøre med et tal. En googol er et ettal efterfulgt af 100 nuller. Det er altså et meget højt tal. Det passer godt til det meget høje antal hjemmesider, som Google gennemsøger, når søgemaskinen skal finde noget til dig. 100 nuller virker næsten uendeligt, og det gør mængden af informationer på nettet også. At det ikke hedder Googol er muligvis bare på grund af en simpel stavefejl – og så var domænet ledigt.
Mastodonten på internettet
Google er for mange blevet ensbetydende med internettet. Det er nemlig der, man søger, når man vil finde noget. Det er svært at undgå dem, for de er overalt. Man skal tage et meget bevidst valg og undgå mange tjenester for ikke at være Google-bruger.
Når du søger efter noget på internettet, så søger du nok i Google. De påstår selv, at de har den hurtigste og mest præcise og objektive søgemaskine i verden. Det er måske ikke helt skudt ved siden af, for den er blevet den mest brugte søgemaskine i verden.
At google
Fordi søgemaskinen er blevet så stor og så benyttet, er det blevet et anerkendt ord i det danske sprog at ”google”. Det betyder at søge efter noget i netop denne bestemte søgemaskine.
I dag googles der konstant. Rundt omkring i hele verden bliver der søgt på alle mulige sammensætninger af ord. Vil man vide noget mere om et emne, kan man bare søge på det. Så er der med stor sandsynlighed indtil flere hjemmesider om det – hvis ikke der er flere hundrede.
Googles tjenester
Mastodonten er ikke bare en søgemaskine. De tilbyder også en længere række andre tjenester. Der er f. eks.:
- Gmail
- Drev
- Chrome
- Maps
- Books
- Ads
- News
- Translate
- YouTube
Mange af dem bruger du sikkert dagligt eller ugentligt. Det kan også være, at du har en telefon fra giganten.
Google kender dig
Information er magt. Bruger du Googles tjenester, så kan du regne med, at de har informationer på dig. De har en vis viden om dit privatliv. Det giver du dem. Det er noget af det, der giver skeptikerne stof. Dine informationer kan nemlig misbruges.
Når du søger på et ord eller en sætning i en søgemaskine, så afslører du noget om dig selv. Når du opretter dig som bruger på en tjeneste, afslører du også noget. Alt det kan bruges til forskellige formål.
Denne indsamling af informationer bruger du i din virksomhed, hvis I bruger Ads eller retargeting. Det tillader jer at målrette jeres markedsføring til den enkelte. Det er smart for virksomheder, men der er blandede meninger omkring, om det er smart for den enkelte forbruger.